IT

Hvad er linkbuilding, og hvordan bygger jeg links?

Linkbuilding er en disciplin inden for SEO-arbejdet. Det går i korte træk ud på, at du skaffer links fra andre websites, som peger ind mod dit eget site.

Dette har to primære formål:

1. Du skaber en direkte kanal til at få øget trafik og forhåbentligt flere salg på dit eget site

2. Du forøger SEO-værdien af dit eget site med gode og relevante links

Sidstnævnte skal ses i lyset af, at Google blandt meget andet kigger på dine indgående links, når de skal placere dig i deres søgeresultater.

De indgående links er altså links, som kommer fra andre sites og peger mod dit eget site – dette anser Google helt banalt set som et kvalitetsstempel, og derfor vurderer de, at dit site bør rangere højere end eventuelle konkurrenter på det eller de pågældende søgeord.

Du kan få links helt naturligt ved at lave godt og brugbart indhold  som dine besøgende automatisk vil linke til af sig selv. Der findes dog også en anden og mere proaktiv metode; nemlig at bygge dine links selv. Dette er grundpillen i linkbuilding og har været det i mange år.

I de følgende afsnit ser vi nærmere på to forskellige måder, du kan bygge kvalitetslinks på i dag og fremover.

Måde #1 – Outreach

Outreach betyder, at du selv tager kontakt til forskellige webmasters, der har ansvaret for diverse websites. Du kontakter dem og tilbyder enten at udgive indhold på deres site mod at få lov til at linke tilbage til dit eget site – som en slags betaling.

Alternativt fortæller ud dem, at du har en omgang suverænt indhold ovre på dit eget site, og at det kunne give mening for dem at linke til dig i en given sammenhæng – måske har du produceret en infografik eller en dybdegående guide inden for det emne, som dit udsete website også opererer indenfor.

Dermed giver det fin mening og øget værdi for deres læsere at henvise over til dit website og dit indhold fra deres site.

Uanset hvordan du drejer den, så går outreach linkbuilding ud på, at du aktivt tager kontakt til webmasteren for det website, du ønsker et link fra.

Måde #2 – Linkkataloger

Linkkataloger var store tilbage i 00’erne og starten af 10’erne. I dag har de et blakket ry, om end du ikke helt skal affeje deres værdi endnu.

Et linkkatalog er kort fortalt en hjemmeside, som indeholder en hulens masse links eller artikler med links til andre websites og inden for forskellige brancher og nicher.

Dette kan være dårligt, hvis der er tale om et linkkatalog af lav kvalitet, som linker til for mange sites, der også er af dårlig kvalitet.

Omvendt kan linkkataloger stadig fungere super fint som en del af din linkbuilding-strategi, hvis det pågældende katalog arbejder aktivt på at inkludere kvalitetslinks til gode sites med ordentligt indhold.

Du kan typisk få lov til selv at udgive indhold på et linkkatalog, eller du kan indsende dit indhold i form af f.eks. en artikel, og så vil det pågældende sites webmaster sørge for at udgive indholdet inkl. dit link.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.